Einde roadtrip Namibië

2 maart 2020 - Windhoek, Namibië

Het zit er weer op. We zijn terug in Windhoek, waar we onze roadtrip door Namibië begonnen zijn. Dit keer dus weer een wat langer verhaal waarin we terugblikken op 7 weken Namibië.

Toen we begonnen twijfelden we of we een 4x4 moesten huren of niet. Het prijsverschil met de kleine Kia was ook ongeveer 4x4 dus we besloten het "risico" te nemen om een kleine stadsauto te huren. Ons advies na 7 weken ervaring: Als je krap in de tijd zit huur dan een grote auto, met hoge wegligging. Een 4x4 is niet nodig (behalve als je door een modderrivierbed wilt rijden. Maar zonder ervaring zal dat zelfs met een 4x4 niet lukken). Gelukkig hadden wij wel alle tijd en hebben we geen moment spijt gehad van onze keuze. Zolang je rustig rijdt (40-50kmh) op de gravel roads, is er niks aan de hand. Ja, de auto heeft schade opgelopen. Maar de schade was minimaal en met tie-wraps en superlijm is de bumper vakkundig terug op zijn plek gezet. Bij het inleveren van de auto is het ook niet opgemerkt 👍🛠️. Een ander voordeel is dat je zuinig rijdt en je relatief weinig voor benzine betaald. En op totaal 8980km telt dat toch op 💰.

Als we één minpuntje moeten noemen dan is het wat ons betreft de hitte. We zijn in de zomer, en vooral het zuiden van Namibië is dan heet, heter, heetst. De zomer betekent hier wel laagseizoen en dat betekent weer lagere prijzen. Meestal betalen we rond de 10 euro om ergens te kamperen. We zoeken vaak de wat luxere lodges uit zodat we gebruik kunnen maken van het zwembad en andere faciliteiten (gratis koffie en cake), zonder dat we 100+ euro betalen voor een kamer.

Hoeveel verschillende lodges/kampeerplekken we hebben gehad weten we niet precies, maar de tent is vaak opgezet in de afgelopen weken. En dat heeft, helaas, zijn tol geëist. Er is inmiddels een tweede tentstok gebroken en in Etosha heeft er iets door ons grondzeil gebeten 🐛🐌. Gelukkig allemaal te repareren. Het vele rijden en alsmaar opnieuw de tent opzetten was soms ook erg vermoeiend. Tegen het einde van de reis bleven we dan ook vaker wat langer op 1 plek.

Hoogtepunten waren absoluut Deadvlei en Etosha. Als het aan ons ligt mogen die twee plekken niet ontbreken als je naar Namibië gaat. Verder is het hele land prachtig en overal, maar echt overal, is wildlife te vinden. En in sommige gebieden is de omgeving gewoon adembenemend mooi. Verder is het een gemakkelijk land, als je tenminste eigen vervoer hebt. Mensen zijn vriendelijk en laten je meestal met rust. Natuurlijk zijn er bedelaars en straatverkopers maar die zijn vaak niet eens zo lastig. Alle steden die wij hebben bezocht zijn veilig en van alle gemakken voorzien. We verlaten Namibië met een voldaan gevoel, behalve dat luipaard dan!!!!! We moeten nog maar eens terug in het droge seizoen, wanneer de dieren wat makkelijker te spotten zijn.

Voor tips en advies zijn we uiteraard weer bereikbaar!

Next:Botswana!

1. Mirjam:
    2 maart 2020
    Niet te geloven, zoveel km met dat autootje op zulke wegen en dan opgelapt als nieuw inleveren! Knap gedaan. 😂
    Mooie foto's weer . Voor een luipaard moet je een nachtsafari doen. Je ziet dan ook niet veel, hoorden wij, alleen zijn ogen 😀
  2. Willem:
    3 maart 2020
    Weer een top verhaal!! En super gave foto’s👌
    Maar ik had toch voor de 4x4 gekozen🤔
  3. Piet Janssen:
    4 maart 2020
    schitterend weer en een beetje minder luxe heeft ook zijn charme kleine auto voel je tenminste de ruwe weg'
    op naar Botswana
    en dan naar huis ut is mooi geweest denk ik, kunnen we de bruiloft van kim voorbereiden ook leuk
    doei tot dan wel blijven genieten
  4. Isabelle en Rob:
  5. Mirjam:
    5 maart 2020
    Helemaal eens met jou Piet!
  6. Isabelle en Rob:
  7. Piet Janssen: