Zuid-Afrika

13 januari 2020 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zo. Dat was hem dan, 3 maanden Zuid-Afrika🇿🇦. Deze blog zal wat langer zijn dan jullie van ons gewend zijn, het is namelijk tijd om terug te blikken 🥫🥫 👀.

We kunnen nu wel stellen dat, in onze ogen, Zuid-Afrika een vreemd land is. Hoewel Apartheid is afgeschaft, zijn de verschillen tussen zwart en blank nog immens groot. De huidige regering probeert er met vage wetten en regels wat aan te veranderen, maar ze lijken het eerder erger te maken ipv het op te lossen. Het land glijdt af, helaas. Als toerist merk je hier (gelukkig?) niet veel van, maar wij hebben het hier meerdere keren van dichtbij mee mogen maken dat discriminatie 'alive and kicking' is. Daarnaast is recent de vliegtuigmaatschappij failliet verklaard en staat ook het nationale electriciteitsbedrijf op het randje van de afgrond. De belangrijkste reden: corruptie. Maar hé nu lijkt het alsof alles hier k*t met peren is. Maar we hebben óók meerdere keren mee mogen maken hoe mooi het hier is, zowel op sociaal vlak en natuurlijk de natuur hier.

Te beginnen bij Kruger national park. Voor ons het absolute hoogtepunt. Je moet er vroeg voor opstaan en lange dagen maken in de auto, maar dat is het zeker meer dan waard! In vergelijking met onze safari's in Kenia, Tanzania en Ghana kan je in Kruger een stuk "gemakkelijker" de big 5  spotten 🐈.

In de Transkei kwamen we terrecht in een andere wereld. Twee tandjes terugschakelen en een go-with-the-flow houding aannemen. Criminaliteit? Dat bestaat er niet (oké, nauwelijks dan :p). Het concept "mijn" bestaat ook niet, alles is van "ons". Wifi en electriciteit? Bestaat ook niet (oké, nauwelijks). Wat. Een. Rust.

Verder vinden wij het fantastisch dat Zuid-Afrika meerdere landschappen heeft. Van de hitte in de centraal en noordelijke woestijnen tot de watervallen rondom Nelspruit. Van de hoge bergen die Lesotho vormen tot de kustlijn met prachtige stranden en azuur blauwe zeeën. Van de droogte in de Karoo tot de Tafelberg in Kaapstad. Alleen dat maakt het al mooi om het land te doorkruisen. Er moet hier wel bij gezegd worden dat het landschap sterk afhankelijk is van het seizoen☔🌧️🌡️☀️.

Ook op gastronomisch vlak hebben we niks te klagen gehad. Naast het feit dat Isabelle geweldig lekkere 1-pans-maaltijden kan maken met minimale middelen, is ook uiteten niet verkeerd. En bij het eten hoort natuurlijk een dorstlesser. Speciaalbier maakt een razendsnelle opgang en de wijn-industrie is al jaren niet meer weg te denken uit de West-Kaapse regio 🍷🍻.

Wat minder indruk op ons heeft gemaakt zijn de steden. Beide hebben we niet veel met musea of architectuur en in elke stad worden we gewaarschuwd voor criminaliteit. Gelukkig zaten we niet vast aan een reisplan, dus hebben we zo min mogelijk tijd in de grote steden doorgebracht. Op Kaapstad na, dat gelukkig ook veel natuur te bieden heeft 🏞️.

In Kaapstad is de Tafelberg een must! Wij zijn er zelf twee keer op- en afgeklommen via verschillende routes. We hebben ook Lionshead beklommen wat ons een mooi uitzicht over de stad gaf. Verder hebben we een rondje Cape-point gemaakt via Chapman's peak drive, Kaap de goede hoop bezocht en de pinguïn kolonie bij Boulders beach 🐧gezien. Op robbeneiland hebben we de cel van Nelson Mandela kunnen zien, en ook een tour door de stad kon niet ontbreken.

De afgelopen 3 maanden zijn voorbij gevlogen. Ga je binnenkort naar Zuid-Afrika? Neem gerust contact met ons op voor gratis tipjes🤙. Reisbureau iSAB staat voor u klaar.

Tot slot een kort vooruitzicht op Namibië:

-lange busreis-zand-heet-auto huren-Swakopmund-Caprivi-meer zand-African massage-nog heter-lekke band-plezier-kamperen in het zand-dieren-Etosha-Vicfalls-Grootfontein-auto inleveren-wasmachine-next..

🌍🚘✈️

1. Anja van rossum:
    Mooi reisverhaal. Op naar het volgende avontuur. 🛶⛺️🚗Veel plezier samen.🌞🏖
    Groetjes Anja&Tonnie
  2. Piet Janssen:
    3 maanden alweer,
    maar wat een mooie maanden, niet getreurd er staat nog heel veel moois voor jullie te beleven.
  3. Piet Janssen:
    13 januari 2020
    schitterend tijd geweest maar het volgende is ook mooi en warm het is zomer daar 35 tot 45 graden is normaal dus rustig aan succes